ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
در صورت سرمایه گذاری کشورهای توسعه یافته و شرکت های بزرگ فناوری
مکزیک قطب هوش مصنوعی جهان می شود
میترا جلیلی
خبرنگار
بسیاری 2020 را سال رونق و توسعه هوش مصنوعی(AI) میدانند؛ فناوری که امسال در اجلاس داووس سوئیس نیز مورد توجه کمپانیهای بزرگ فناوری قرار گرفت و درباره کشورهای موفق این حوزه و چالشها و موانع توسعه آن، اخلاق و قوانین مرتبط با این حوزه و... بحث و گفتوگو شد. طبق گزارشهایی که در این رویداد ارائه شد، امریکای لاتین و در صدر آن کشور مکزیک میتواند در آیندهای نزدیک به یک کشور پیشگام در زمینه هوش مصنوعی و قطب ویژه تبدیل شود که البته این موفقیت منوط به سرمایهگذاریهای کشورهای توسعه یافته جهان در این منطقه است.
امریکای لاتین یک فرصت طلایی
گزارشی با عنوان«امریکای لاتین: منبع بعدی استعدادهای هوش مصنوعی» که در اجلاس داووس سوئیس امسال(21 تا 24 ژانویه) بهصورت چکیده مقاله ارائه شد، امریکای لاتین را در کانون توجه قرار داد. در این اجلاس که همچون سالهای قبل رهبران سیاسی و اقتصادی جهان و همچنین بزرگان فناوری گردهم جمع شدند، «مارکو استفانی» بنیانگذار Stefanini IT Solutions یکی از بزرگترین کمپانیهای آیتی برزیل طی ارائه این گزارش گفت: تحقیقات در زمینه میزان آمادگی کشورها در توسعه هوش مصنوعی، نشان میدهد که امریکای لاتین با وجود موانع و سدهای بسیار، بیشترین فرصتها را برای این فناوری در اختیار دارد. به بیان دیگر کشورهای ثروتمند باید برای پرورش استعدادهای حوزه هوش مصنوعی در امریکای لاتین سرمایهگذاری کنند تا شاهد تحول دیجیتال عظیم در سراسر جهان باشیم.
وی که این تحقیق را با همکاری «فابیو کاورسان»، محقق و مدیر توسعه هوش مصنوعی انجام داده، درواقع نمایی از وضعیت استعدادها در حوزه هوش مصنوعی و همچنین فرصتها و چالشهای موجود بر سر راه شکوفایی این استعدادها در امریکای لاتین را به تصویر کشیده است. در این گزارش آمده است فرصتی طلایی در امریکای لاتین نهفته است و این منطقه میتواند به مرکزی جهانی برای خلق اپلیکیشنهای هوش مصنوعی وهمچنین پروژههای مرتبط با این فناوری تبدیل شود البته این موضوع امکانپذیر نیست مگر با دریافت کمک و سرمایهگذاریهایی از کشورهای پیشرو که در جستوجوی استعدادهایی در این زمینه هستند. سازمانهای بزرگ و کشورهای توسعه یافته باید در رشته هوش مصنوعی در امریکای لاتین سرمایهگذاری کنند که این کار میتواند با ایجاد یک مرکز هوش مصنوعی واقع در این منطقه یا پیوستن به چنین مرکزی، صورت بگیرد تا به این ترتیب محلهایی برای چنین استعدادهایی (talent pools) فراهم شود. با گردهم آمدن این استعدادها و کمک به رشد و پیشرفت آنها عملاً شرکتها یا کمپانیهای مطرح موجود در کشورهای توسعه یافته میتوانند به نیروی کار مورد نیاز خود با دستمزدی پایینتر دسترسی داشته باشند. از سوی دیگر در جهانی که تقریباً همه چیز بهسمت هوشمند شدن پیش میرود و ممکن است روزی فرا برسد که برخی کمپانیها برای یافتن نیروی کار در این زمینه با چالش مواجه شوند، این طرح میتواند بسیار کارآمد باشد.
5کشور فعال دیجیتال
اما امریکای لاتین چه ویژگیهایی دارد که بتوان آن را یک فرصت تاریخی برای پیشگام شدن در فناوری هوش مصنوعی دانست؟ چه کشورهایی در این منطقه قابلیتهای بیشتری در این حوزه دارند؟ در پاسخ باید گفت که طبق این گزارش، در 5 کشور فعال دیجیتال امریکای لاتین یعنی برزیل، مکزیک، کلمبیا، پرو و آرژانتین حدود 500 میلیون نفر سکونت دارند و البته همه این کشورها در حوزه آموزش سرمایهگذاری مناسبی انجام دادهاند. همچنین در امریکای لاتین تعداد دانشگاهها و افراد جوانی که راهی این مراکز آموزشی میشوند رو به رشد است و در این میان تعداد زیادی از جوانان به حوزه هوش مصنوعی علاقهمند هستند.
ازسوی دیگر نام 15کشور منطقه امریکای لاتین در میان 100کشور فعال جهان در حوزه هوش مصنوعی دیده میشود و در این میان، مکزیک در میان 10کشور نخست جهان از نظر استراتژیهای هوش مصنوعی به شمار میرود. پس از مکزیک هم در امریکای لاتین کشورهای اروگوئه، شیلی، برزیل و کلمبیا از نظر هوش مصنوعی قرار دارند. همچنین باید گفت که کوبا کمترین امتیاز را از نظر این شاخص در امریکای لاتین به خود اختصاص داده است.
مکزیک نخستین کشور امریکای لاتین است که بهطور رسمی از استراتژی هوش مصنوعی ملی خود بهصورت عمومی رونمایی کرد و از سال 2018 تاکنون از هوش مصنوعی برای مقابله با فساد، ارتقای سلامت، تراکنشهای مالی و کاهش جرم و جنایت استفاده میکند. ازسوی دیگر مکزیک میتواند به قطب جهانی در نوآوریهای فناورانه تبدیل شود چراکه در فاصله سالهای 2010 تا 2018 تعداد استارتاپهای فناوری در این کشور سه برابر شده است بههمین دلیل هم میتواند در زمینه هوش مصنوعی و امنیت سایبری، در امریکای لاتین و جهان آیندهای بسیار درخشان داشته باشد. این کشور در حوزههای دیگر فناوری نیز حرفی برای گفتن دارد و درحال حاضر از نظر شبکه اینترنت نسل چهارم و پنجم(4Gو5G)، خانههای سبز هوشمند، فین تک، وسایل نقلیه الکتریکی و وسایل پزشکی دیجیتال گامهای بزرگی برداشته است.
تمدن کهن مکزیک با ستاره شناسی، ریاضیات و تقویم عجین بوده و حالا نیز این کشور بزرگترین صادرکننده کالاهای فناورانه و ماشینآلات الکتریکی در امریکای لاتین محسوب میشود. مکزیک در سال 2007 به دومین تولیدکننده بزرگ تلویزیون در جهان و در سال 2008 نیز با عبور از چین و کره جنوبی به بزرگترین تولیدکننده تلفن هوشمند در جهان تبدیل شد.
برترینهای هوش مصنوعی
اروگوئه دومین کشور منطقه امریکای لاتین، خود را آماده فناوری هوش مصنوعی کرده است. این کشور در آوریل سال 2019 استراتژی خود در زمینه هوش مصنوعی را اعلام کرد و تمام سال روی برنامههای ویژه خود تحقیق و مطالعه داشت. این کشور کوچک تعداد زیادی از فعالان عرصه نرم افزار و کمپانیهای این حوزه را در دل خود جای داده است که محصولات و سرویسهای خود را به تمام جهان صادر میکنند. ازسوی دیگر دولت از برنامههای ابتکاری و نوآورانه حمایت قابل توجهی میکند که امتیاز بزرگی برای استارتاپها محسوب میشود و همچنین بیش از 700کمپانی آیتی در این کشور وجود دارد که محصولات نرم افزاری خود را بهطور انحصاری به چین و برزیل صادر میکنند.
شیلی هم سومین کشور امریکای لاتین محسوب میشود که به حوزه هوش مصنوعی ورود کرده و برنامههایی در زمینه هوش مصنوعی و قوانین آن، زیرساختها، استانداردها، اخلاق هوش مصنوعی و... ارائه کرده است. گفتنی است دولت شیلی تاکنون سرمایه گذاریهای جدی در تکنولوژی و نوآوری انجام داده است بههمین دلیل هم استارتاپها و شرکتهای نوپا در فضایی مناسب فعالیت دارند و رشد میکنند. این کشور همچنین در سال 2017 از ویزایی ویژه برای متخصصان فناوری، سرمایهگذاران و کارآفرینان جهان رونمایی کرد که این افراد در یک بازه 15روزه موفق به دریافت ویزا میشدند بههمین دلیل هماکنون در این کشور شاهد حضور استعدادهای برتر خارجی زیادی هستیم که این، یک امتیاز بزرگ برای صنعت فناوری شیلی محسوب میشود بهگونهای که این کشور از نظر نوآوری بهعنوان نخستین کشور در امریکای لاتین شناخته میشود.
این گزارش نشان میدهد که دولت برزیل استراتژی ویژه منجر به توسعه هوش مصنوعی را به خوبی شناسایی کرده است. در همین راستا هوش مصنوعی بخشی از برنامههای تحول دیجیتال این کشور را تشکیل میدهد. طبق این گزارش، برزیل مورد توجه بیشتر کمپانیهای فناوری مطرح جهان از جمله گوگل، اوبر، فیسبوک، اینستاگرام و... قرار گرفته بهگونهای که همه آنها در برزیل شعبه دارند و حتی فیسبوک نخستین مرکز نوآوری خود در جهان را در برزیل افتتاح کرد. ازسوی دیگر این کشور در کانون توجه چین قرار گرفته است. با توجه به ظرفیت بالای فناوری برزیل، چین این کشور را بهعنوان دروازهای برای ورود به امریکای لاتین میداند و به همین دلیل هم در استارتاپهای برزیل سرمایهگذاری بالایی انجام داده است که در این میان هوش مصنوعی سهمی عمده را به خود اختصاص میدهد. در برزیل زیرساخت، امنیت اطلاعات دیجیتال، حریم خصوصی، آموزش، اقتصاد دیجیتال و شهروند دیجیتال نیز مورد توجه قرار گرفته است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:
برنامه ای برای قطع اینترنت وجود ندارد
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خراسان جنوبی با مستعد دانستن جوانان استان طرح نوآفرین را بهعنوان یک شتابدهنده راه حلی برای حل مشکلات شرکتهای نوپا دانست و با اشاره به روند توسعه اینترنت در کشور تأکید کرد که جز عدهای اندک کسی به فکر قطع اینترنت نیست و هیچ برنامهای برای آن در کشور وجود ندارد.
بهگزارش «ایران»، محمدجواد آذری جهرمی در نشست صمیمی نخبگان علمی، دانشگاهی و فعالان حوزه فاوا پس از استماع نقطه نظرات تعدادی از حاضران با تأکید بر اینکه خراسان جنوبی نیروی جوان و باانگیزه و خلاق فراوانی دارد، گفت: برای رشد این نیروها حلقه مفقودهای در استان وجود دارد و آن عدم وجود شتاب دهنده است. وی افزود: از شتاب دهندههای بخش خصوصی نمیشود انتظار زیادی داشت، چرا که آنها در مناطقی حضور پیدا میکنند که بتوانند حداکثر سود را ببرند. بنابراین برای اینکه بتوانیم عدالت را برقرار کنیم و دولت در نقاطی که ظرفیت اقتصادی لازم وجود ندارد مشارکت کند ما در ذیل طرح نوآفرین با مشارکت بخش خصوصی یک صندوق سرمایهگذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی ایجاد کردیم. آذری جهرمی تصریح کرد: با توجه به تخصیص اعتبار، سازمان فناوری اطلاعات تا قبل از پایان سال تأمین مالی همه شرکتهایی را که عضو طرح نوآفرین شدهاند، آغاز خواهد کرد و شرکتهای نوپا میتوانند از مزایای طرح نوآفرین بهرهمند شوند. وزیر ارتباطات تأکید کرد: بنابراین در ذیل طرح نوآفرین درخواست جدی شما در این جلسه حل خواهد شد و مانع اصلی رشد نیروهای جوان و شرکتهای نوپا بهدلیل نبود شتابدهندهها برطرف میشود.
وی در ادامه با اشاره به سخنان مطرح شده از سوی حاضران در این جلسه درباره تأثیر قطعی اینترنت بر کسب و کارها گفت: قطعی اینترنت بالاخره اثرات سنگینی روی بخش فناوری اطلاعات داشت. این مسأله جدا از اثرات اقتصادی روی امیدبخشی، ظرفیت و انرژی این بخش نیز اثرات منفی داشت. آذری جهرمی با بیان اینکه در آن شرایط مسئولان ذیصلاح برای حفظ امنیت کشور تصمیم گرفتند آن اتفاق رخ دهد، گفت: طبیعتاً همه ما باید تابع قانون باشیم و ناچار بودیم آن تصمیم را بپذیریم؛ با وجود آنکه پذیرش آن برای ما آسان نبود. وی تأکید کرد: اما نباید فراموش کرد که آن اتفاق مقطعی بود و قرار نیست بار دیگر تکرار شود. امروز اگر ۳۰۰ مشترک اینترنت در استان به ۷۰۰ هزار نفر رسیده است نتیجه سرمایهگذاری همین دولت و وزارت ارتباطات بوده است. اگر بنا بود اینترنت را قطع کنیم چرا آن را توسعه داده و میدهیم؟
وزیر ارتباطات با اشاره به انتقادات مطرح شده نسبت به نبود موتور جستوجوگری همچون گوگل در زمان قطع اینترنت گفت: برخی فکر میکنند اگر موتور جستوجوگر بومی در کشور وجود داشت زیست بوم حوزه فناوری اطلاعات دچار مشکل نمیشد. در حالی که اصلاً اینگونه نیست. گوگل امروز یک اکوسیستم کسب و کار فارغ از موضوعات موتور جستوجوگر است. خیلی سخت است با مدلی مثل آن در کشور بهصورت جزیرهای عمل کنیم. این دیدگاه با مفاهیم کسانی که در این حوزه کار کردهاند خیلی دور است.
آذری جهرمی تأکید کرد: بنابراین قطع به یقین این اطمینان خاطر وجود دارد که برنامهای برای قطع اینترنت نه مطرح است و نه وجود دارد. اینترنت برای بخش فناوری اطلاعات و برای مردم فراتر از بخش فناوری اطلاعات بهعنوان عنصری همچون اکسیژن است.وی اضافه کرد: استان خود شما دو سال پیش در رتبه ۳۲ از نظر شاخصهای فناوری اطلاعات قرار داشت و امروز با ۷ پله رشد به رتبه 25 رسیده است. شرکتهای استان بهدنبال سهم بازار در افغانستان هستند. خب اگر اینترنت نباشد چطور میتوانید به این هدف دست پیدا کنید!
آذری جهرمی تأکید کرد: ما باید این اتفاق را تبدیل به اندوختهای کنیم تا اگر قرار شد تصمیم مشابهی گرفته شود هزینههای آن هم مورد توجه قرار گیرد تا تصمیم قطعی اینترنت به این سادگیها گرفته نشود. ما باید تجربه تلخ قطع اینترنت را تبدیل به درسی کنیم که دیگر شاهد تکرار آن نباشیم.
وی در خاتمه گفت: در هر حال اگر بخواهیم در گذشته بمانیم، آینده را نمیتوانیم بهخوبی ترسیم کنیم. همه ما تجربیات تلخی داشتهایم اما توانستهایم آن را پشت سر بگذاریم. این بار هم باید از آن تصمیم تلخ گذر کنیم.
متولی صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی از نگاه حقوقی
رضا ایازی
مشاور حقوقی کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نصر
رئیس قوه قضائیه در بخشنامهای به تاریخ 28دی 1398 ابلاغ کرد که هرگونه فعالیت در زمینه «صوت و تصویر فراگیر» صرفاً در صورت اخذ مجوز از صدا و سیما مجاز است. این بخشنامه با واکنشهای زیادی در جامعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و در سطح رئیس جمهوری مواجه شده است. در این نوشتار تلاش میشود این بخشنامه از منظر حقوقی صرف مورد بررسی قرار گیرد تا از این طریق کمک شود مسیر نقد علمی و حقوقی اقدامات نهادهای متولی قانون برای جامعه گشوده باقی بماند.
در فراز اول بخشنامه آمده است «مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و نظارت بر آن منحصراً برعهده سازمان صدا و سیماست.» این مهم بر اساس ابلاغیه رهبری مورخ 94.06.22 خطاب به رئیس جمهوری و نظریه تفسیری شورای نگهبان مستند شده است. پس مشاهده میشود که آنچه تأکید شده صوت و تصویر فراگیر است نه غیر آن. بر اساس ابلاغیه رهبری، متولی سایر محتواهای صوتی و تصویری که غیر فراگیر هستند وزارت ارشاد نیز میتواند باشد و در انحصار صدا و سیما نیست.
یکی از چالش برانگیزترین الفاظ قانونی در نظام حقوقی ایران همین لفظ «فراگیر» است که تاکنون تعریف قانونی از آن نشده است. هر بار نمایندگان مجلس تلاش کردند به نحوی از انحا این لفظ را تعبیر و تفسیر کنند، موفق نشدند. اما باید دید به لحاظ حقوقی میتوان راهی برای تعبیر و اطلاق آن به فعالیتهایی در این زمینه پیدا کرد یا خیر.
نظریه تفسیری شورای نگهبان مورخ 10/07/1379 ذیل اصول ۴۴ و ۱۷۵ قانون اساسی میتواند به نحوی این موضوع را روشن کند. شورای نگهبان در پاسخ به استعلام یکی از فقهای شورای مذکور نظریه تقسیری ارائه کردهاند که با توجه به اثر قانونی این تفاسیر میتوان گفت گره ناگشودنی تعریف «فراگیر» باز میشود. شورای نگهبان این گونه تفسیر کردهاند که «مطابق نص صریح اصل چهل و چهارم قانون اساسی کشور رادیو و تلویزیون دولتی است و تأسیس و راه اندازی شبکههای خصوصی رادیویی و تلویزیونی به هر نحو، مغایر این اصل است.» این بدان معنا است که هر آنچه تاکنون در فضای مجازی در خصوص صوت و تصویر فعالیت میکرده مانند پلتفرم های نمایش ویدیوهای کاربرمحور و نمایش خانگی یا برنامههای رادیویی اینترنتی، شامل شبکههای رادیویی و تلویزیونی نبوده و ممنوعینی متوجه آنها نیست. زیرا منظور شورای نگهبان رادیو و تلویزیون به معنای خاص و متداول آن در جامعه است. هیچ فردی در کشور فعالیت شرکتهایی نظیر آپارات و فیلیمو و امثالهم را به عنوان رادیو و تلویزیون قلمداد نمیکند و به هر انسانی در ایران بگویید برنامه رادیو و تلویزیون چیست بی درنگ به برنامههای صدا و سیمای ایران اشاره میکند. در نتیجه از نظر قانونی عملاً و عرفاً شبکه رادیویی و تلویزیونی خصوصی هیچگاه تأسیس و راهاندازی نشده است. هیچ گاه مرجعی از فعالیت شرکتهای اینترنتی موجود به دلیل نقض نظریه تفسیری ممانعت نکرده است بنابراین، نظر شورای نگهبان به عنوان مفسر قانون اساسی تاکنون در مرزهای ایران نقض نشده است.
شورای نگهبان در قسمت آخر نظریه تفسیری برای جلوگیری از ابهام و تفسیر بیشتر، نظر خود را اینگونه تکمیل کرده است که «بدین جهت انتشار و پخش برنامههای صوتی و تصویری از طریق سیستمهای فنی قابل انتشار فراگیر (همانند ماهواره، فرستنده، فیبر نوری و غیره) برای مردم در قالب امواج رادیویی و کابلی غیر از سازمان صدا و سیمای خلاف اصل مذکور است.» کلیدواژه مهم این بخش از نظریه تفسیری همین لفظ «فراگیر» است. این بدان معناست که خود صدا و سیما هم اگر بخواهد، نمیتواند وظیفه خود را برای انتشار صوت و تصویر فراگیر از هر طریق فنی در قالب صدور مجوز و پروانه فعالیت به بخش خصوصی واگذار کند. این وظیفه ذاتی غیر قابل واگذاری و تفویض صدا و سیما است که صوت و تصویر فراگیر منتشر کند.
با این توضیحات روشن میشود که ابلاغیه رهبری در قالب حکم حکومتی محدود به صوت و تصویر فراگیر است و شامل صوت و تصویرهایی که به صورت غیر فراگیر و بر اساس انتخاب کاربر ارائه میشود، نیست.
مسلم است تصاویر و ویدئوهایی که بر اساس در خواست مشترک (VOD) ارائه میشود، مشمول این احکام قانونی نمیشود. دلیل آن این است که آنها فراگیر نیستند و کاربر است که دریافت آن را در هر زمان دلخواه تعیین میکند. این امر ویدئوهایی را که ضبط و با تأخیر به کاربر ارسال میشود نیز دربر میگیرد.
با توجه به مراتب فوق میتوان نتیجه گرفت که بر اساس بخشنامه رئیس قوه قضائیه، محاکم دادگستری موظف هستند فعالیتهایی که در حوزه صوت و تصویر فراگیر در کشور انجام میشود را از صدا و سیما استعلام کنند و در سایر موارد از مرجع ذیصلاح که میتواند حسب مورد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا سایر مراجع باشد استعلام به عمل آورند.
در پایان شایسته است اشاره شود که در ابلاغیه رهبری آمده است «مرکز ملی فضای مجازی به طور عام، مسئولیت هماهنگیها را برعهده دارد و در این بخش نیز مسئول ایجاد هماهنگی، همافزایی و نظارت در سطح ملی است.» با این ابلاغ میتوان گفت بخشنامه رئیس قوه قضائیه تبیین کننده همان نظریه تفسیری شورای نگهبان مبنی بر انحصار صدا و سیما در صوت و تصویر فراگیر و ممنوعیت تأسیس و راهاندازی رادیو و تلویزیون خصوصی است و وضعیت عینی جدیدی با این بخشنامه ایجاد نکردهاند و کماکان متولی صوت و تصویر غیر فراگیر سایر مراجع ذیصلاح هستند.
اخــبار
چرا برای پرتاب ماهواره 2 میلیون یورو هزینه می شود
در آستانه پرتاب ماهواره سنجشی «ظفر»، دلایل لزوم هزینه کرد ۲میلیون یورویی برای ساخت این ماهواره و پرتاب آن سؤالی است که از سوی برخی مخاطبان مطرح میشود.
بهگزارش مهر، در این راستا محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در پاسخ به دلایل هزینه کرد ساخت ماهواره و مزایای آن گفته است: «هزینه ساخت دو ماهواره ظفر ۱ و ۲، کمتر از دو میلیون یورو شده است و عمر متوسط آن نیز ۲ و نیم سال خواهد بود. ارزش تصاویر ارسالی این ماهواره بیش از ۱۰ میلیون یورو است. یعنی اگر تصاویر را بخواهیم بخریم و به ما بدهند و تحریم را بهانه نیاورند باید این مبلغ را پرداخت کنیم.»
در این زمینه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با هدف دریافت میزان دانش مخاطبان از کاربردهای ماهوارههای سنجشی، اقدام به تهیه نظرسنجی در این زمینه کرده است.
در این نظرسنجی از کاربران این سؤال مطرح شده که «آیا میدانستید ماهوارههای سنجشی برای رصد آب دریاچهها و بهبود کیفیت عملکرد کار کشاورزان مؤثر هستند؟»
نتایج این نظرسنجی تاکنون منتشر نشده اما بهنظر میرسد مخاطبان از بسیاری کاربردهای ماهوارهها اطلاع چندانی نداشته و دستیابی به دانش ساخت آن را یک فناوری لوکس کم کاربرد و پرتاب آن را هدررفت سرمایه تلقی میکنند.
این در حالی است که بر اساس اعلام سازمان فضایی ایران، تصویربرداری بهصورت زمان واقعی و ذخیره اطلاعات، ذخیره و ارسال پیام و نیز ارتباط صوتی یک طرفه بین دو کاربر از جمله مأموریتهای ماهواره «ظفر» خواهد بود.
اطلاعات این ماهواره میتواند در راستای بهروزرسانی نقشههای کاربری اراضی و پایش توسعه شهری و نیز به روزرسانی مرز پهنههای کشاورزی در مقیاس ملی مورد استفاده قرار گیرد. در همین حال به روزرسانی و پایش تغییرات در عرصههای طبیعی و جنگلی و دریاچهها، شناسایی مناطق تخریب شده بعد از بحران، تعیین مرز گسترش شهری و پایش رشد مناطق شهری و تهیه نقشههای ساختاری گسلها و چینها در مقیاس ملی با استفاده از دادههای این ماهواره امکان پذیر است و از تصاویر دریافتی از آن میتوان در دستهبندی کاربردهای تهیه نقشه، هیدروگرافی، مدیریت بحران و زمین شناسی استفاده کرد.
در این باره مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران نیز دستیابی به دانش بومی ساخت ماهواره و پرتاب آن را ضروری دانست و تأکید کرد: باید به فناوری فضایی دست پیدا کنیم چرا که هیچ کشوری ما را در این عرصه همراهی نمیکند و ما باید کنترل و هدایت ماهوارههایمان را در اختیار بگیریم.
وی گفت: هزینه کردن برای دستیابی به ماهواره ایرانی در مدار زمین با توجه به صرفهجویی که فناوری ماهواره و اطلاعات آن میتواند برای کشور به ارمغان بیاورد بالا نیست و هزینه ۲ میلیون یورو که برای ساخت ماهوارههای ظفر ۱ و ۲ اعلام شده است، هزینه کرد ۳ سال فعالیت شبانه روزی ۸۰ متخصص است. به بیان دیگر طی ۳ سال، برای هر ماهواره یک میلیون یورو هزینه شده است که این رقم در مقایسه با بسیاری از هزینههایی که صورت میگیرد، ناچیز است.
پروانه فعالیت اولین اپراتور ماهوارهای اعطا شد
با برگزاری مراسمی پروانه اولین اپراتور بخش خصوصی ماهوارههای مخابراتی اعطا شد.
بهگزارش ایسنا در مراسمی با حضور مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی ایران و در روز ملی فناوری فضایی، پروانه فعالیت اولین اپراتور ماهوارههای مخابراتی اعطا شد.
با توجه به مصوبههای ۲۶۲ و ۲۷۹ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با عنوان «سیاستها و کلیات حاکم بر صدور پروانه اپراتور ماهوارهای» و «اصول حاکم بر پروانه فعالیت اپراتور ماهواره مخابراتی» امکان ارائه خدمات حوزه ارتباطات ماهوارهای از سوی بخش خصوصی در حوزه فضایی (Space Segment) فراهم شده است.
امکان ارائه خدمات ماهوارهای در حوزه زمینی (Ground Segment) از حدود ۱۵ سال پیش در قالب اعطای پروانه SAP و Gmpcs برای بخش خصوصی فراهم شده بود و در پی مصوبات اخیر کمیسیون، در حال حاضر متقاضیان واجد شرایط تخصصی، فنی و مالی لازم در بخش خصوصی میتوانند مطابق با مقررات تعیینشده در مصوبات، در حوزه ساخت و استقرار ماهواره در مدارهای ماهوارهای اقدام کنند.
با اعطای این پروانه بخش خصوصی میتواند امکان ارتباطات باند پهن برای کاربران را بهصورت آنی فراهم کند.
هوش مصنوعی داروساز می شود
شاید باورکردنی نباشد اما هوش مصنوعی برای نخستین بار موفق شده با استفاده از الگوریتمهای خود نوعی داروی جدید تولید کند که قرار است روی انسانها نیز آزمایش شود.
بهگزارش انتخاب، کمتر از یک سال طول کشید تا هوش مصنوعی بتواند دارویی را تولید کند که برای درمان نوعی اختلال وسواس طراحی شده است.
این دارو که برای درمان اختلال وسواس-اجباری در نظر گرفته شده است، با استفاده از سیستمهای هوش مصنوعی در شرکت بیوتکنولوژی Exsledgeia مستقر در آکسفورد طراحی شده است. Exsledgeia میگوید که با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی طراحی داروهای جدید کمتر از 12 ماه زمان میبرد.
این دارو که با نام DSP-1181 شناخته میشود، از الگوریتمهای هوش مصنوعی برای خلق ترکیبات بالقوه، چک کردن آنها در برابر یک بانک اطلاعاتی عظیم از پارامترها، از جمله عوامل ژنتیکی بیمار و مواردی مشابه طراحی شده است. دکتر اندرو هاپکینز، رئیس اجرایی Exsledgeia، خاطرنشان کرد: «تصمیمات «میلیاردی» برای یافتن مولکول های مناسب برای یک دارو وجود دارد و ساخت نهایی دارو بسیار مهم است. تصمیمگیری با وجود هوش مصنوعی بسیار سادهتر و در عین حال زیباتر است.»
ما قبلاً شاهد بودیم که چندین نمونه از الگوریتم های هوش مصنوعی در تشخیص بیماری و تجزیه و تحلیل دادههای بیماریها استفاده شده است، بنابراین استفاده از آن برای مهندسی درمان دارویی پیشرفتی آشکار در حوزه پزشکی است.
بعد از 5 سال ساعت سامسونگ به روز شد
سامسونگ ۵ سال بعد از عرضه ساعت هوشمند گیر اس ۲ تصمیم گرفته آن را به روز کرده و محصول جدیدی ارائه دهد.
بهگزارش مهر، در شرایطی که شرکتهای فناوری معمولاً بعداز گذشت دو تا سه سال محصولات محبوب خود و از جمله ساعتهای هوشمند را به روز میکنند، سامسونگ برای این کار مشتریان خود را 5 سال معطل کرد.
در ساعت هوشمند به روزشده گیر اس ۲ تغییراتی سخت افزاری اعمال شده تا عمر باتری این ساعت ارتقا یابد. همچنین برای افزایش ایمنی و جلوگیری از دسترسی هکرها به اطلاعات شخصی کاربران نیز تمهیدات بیشتری اندیشیده شده است.
گفته میشود در این ساعت از یک رابط کاربری جدید که مشابه با نمونه مورد استفاده در ساعت گالکسی واچ اکتیو ۲ است، استفاده میشود. هر چند این شرکت اخبار منتشر شده در این زمینه را رد یا تأیید نکرده است.
سامسونگ قبلاً هم برخی ساعتهای هوشمند خود را به روز کرده بود که از جمله آنها میتوان به گیر اسپورت، گیر اس ۳ و غیره اشاره کرد. اما این کار با تأخیری کمتر از پنج سال صورت گرفته بود.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
مکزیک قطب هوش مصنوعی جهان می شود
-
برنامه ای برای قطع اینترنت وجود ندارد
-
متولی صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی از نگاه حقوقی
-
اخــبار
اخبارایران آنلاین